Vakantie Kruger en Mozambique - Reisverslag uit Teyateyaneng, Lesotho van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu Vakantie Kruger en Mozambique - Reisverslag uit Teyateyaneng, Lesotho van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

Vakantie Kruger en Mozambique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

04 Februari 2018 | Lesotho, Teyateyaneng

Lieve allemaal,

Jeetje het was me een vakantie wel.....
Het begon de dag voordat we vertrokken naar Johannesburg. Het meisje die met de gehuurde auto ons op zou halen in Johannesburg en naar Kruger zou gaan zei dat ze niet meer mee ging omdat haar vriendin niet mee ging en ze niet alleen durfde terug te rijden vanuit Krugerpark omdat wij door gingen naar Mozambique. Dus op het laatste moment wat anders moeten regelen.
Wij op vrijdag met Dr Tonny naar Joburg. Dit duurde natuurlijk weer even voordat we vertrokken. Bij de grens aangekomen mocht ik het land niet uit. Ik had dus niet mijn visum laten zien bij de laatste binnenkomst en dan krijg je maar een visum voor een maand. Dus ik was al 10 dagen illegaal in het land. Ze zei je moet terug naar de immigratie in Ty voor een nieuwe stempel. Gelukkig was er een local mee en die gaf ik 100 rand en ging hij het even oplossen. Als je ze geld geeft dan krijg je bijna alles voor elkaar.
Aangekomen in Johannesburg gingen we met bafana naar een vriend van hem en die heeft echt een gigantisch huis met een zwembad. Ik vroeg kunnen we daar niet blijven tot dinsdag maar helaas kon dat niet. We gingen dus lekker zwemmen in de nacht. Er lag een jongen te slapen op het luchtbed dus Jaine en ik dacht kom laten we hem eraf gooien zodoende lag hij te spetteren en dacht hij dat hij verdronk, we waren even vergeten dat de meeste Afrikanen niet kunnen zwemmen maar het zwembad was niet diep dus als hij even zijn benen had gestrekt kon hij gewoon staan. We hebben gelachen zo jammer dat we het niet gefilmd hadden.
Volgende dag naar apartheid museum geweest erg interessant maar ook erg groot dat op een gegeven moment de dingen niet meer binnen kwamen.
Volgend dag met de bus naar Krugerpark na 3 bussen en een lift eindelijk aangekomen. Was een goed hostel met natuurlijk een heleboel Nederlanders en 5 mensen uit Utrecht. Je komt ze ook overal tegen hahahah
We hebben een avond game drive gedaan. Het park is super groot dus in 3 uur tijd zie je niet heel veel dieren maar wel leeuwen gevonden en die kwamen zelfs naar ons toe gelopen echt heel vet!
Dag erna liftend naar de grens gegaan want we zaten er maar 25 km vandaan. Jaine spreekt Portugees dus dat was wel super handig want ze kunnen bijna geen Engels in Mozambique. Met de chappa (bus) naar Maputo. We hadden daar en couch surf (dat is een app waar je gratis bij iemand thuis kan slapen). Hij woont in een residence in een hotel. Het was echt een fancy hotel met een zwembad was geen straf om daar 2 nachten te verblijven. We zijn naar een vismarkt geweest waar je zelf je vis kan uitzoeken en dan ga je naar een binnenplaats en kies je een restaurant en dan maken ze de vis voor je klaar. Was erg lekker.
We zijn nog uit geweest in Maputo een barretje waar we 2 mannen hebben leren kennen en waarmee we naar een ander club gingen waar een bekende band (van Mozambique) aan het spelen was. Daarna hebben ze ons netjes met de auto thuis gebracht.
Na een kort nachtje gingen we met de chappa ( wat achteraf een slecht idee was) naar bilene. We zaten in de bus en hij stopte vaak om mensen in en uit te laten gaan en op een gegeven moment stopte hij ergens en daar hebben we dus 2 uur staan wachten in de hitte met de zon op je raam voordat de bus vol was. Fijn dat ze dat even vtv aan ons vertelt hadden. We wouden namelijk eigenlijk gaan liften maar Regina had geen zin om lang langs de weg te staan. Doen we dus ook niet meer.
Na 8 uur eindelijk aangekomen waar je normaal 2 uur over doet.
We hadden een Airbnb in bilene met een lekker zwembad eigen keuken alles.
De eerste dag aan het strand natuurlijk verbrand.
2 jongens ontmoet uit Nederland natuurlijk. Die vroegen of we de volgende dag mee gingen met de boot naar de zee, want we zaten aan een meertje van de zee. En je betaald per boot dus dat was helemaal goed.
De zee en het strand waren echt heel mooi! Ook een heleboel grote schildpadden gezien. We hadden een bbq mee dus lekker gebbqt op het strand.
De andere dagen lekker gechillt op het strand of aan het zwembad het was namelijk rond de 40 graden dus niet echt puf om andere dingen te doen. Één ochtend zat ik in me bikini een kop heet water te drinken. Ik weet nog steeds niet hoe het gebeurde maar hij viel op me schoot. Zo heet en pijnlijk heb 5 uur lang gekoeld en nog deed het zeer toen maar naar de apotheek gegaan en almond oil gekregen. Het werkte gelijk.
Op vrijdag gingen we liftend naar Maputo want met de chappa hadden we echt geen zin meer in. We waren er met 2,5 uur en hebben 2 liften gehad en maar een half uur moeten wachten. Dit is echt iets wat ik vaker moet doen ;)
In de avond hadden we de bus naar Johannesburg dat duurde 10 uur daarna een taxi naar ficksburg (waar we voor uur hebben moeten wachten totdat hij vol was) voor 5 uur en daarna nog een taxi voor één uur. We waren kapot toen we terug waren, maar erg fijn om weer in me eigen bed in Lesotho te liggen, want het bed in bilene was niet fijn.
Nu even lekker een dagje bijkomen en morgen weer aan de slag.
En over 11 dagen komen mijn ouders :) kunnen ze eindelijk Koki en bafana ontmoeten en alles mensen hier in Lesotho!
Als me ouders weer terug gaan ga ik met ze mee naar Johannesburg om zelf daarna ook te vertrekken, maar nog niet naar huis, maar eerst een weekje naar Zanzibar en daarna 3 maanden in Uganda, want ik heb het echt naar me zin hier in Lesotho, maar het werk zelf valt een beetje tegen. ik had verwacht meer patiënten te bezoeken en niet zoveel op kantoor te zitten, maar helaas is dat wel zo. En dit is waarschijnlijk de laatste keer dat ik zolang weg ga dus wil ik er alles uithalen en dat is niet 8 maanden hier blijven.
Ik ga dus naar Uganda en daar ga ik helpen op een nursery school. I'll heb er echt heel veel zin in, want dat is met kinderen werken en daar ligt dus echt mijn passie.
Na 3 maanden kom ik wel weer even terug naar Johannesburg en Lesotho, want mijn vlucht gaat ook terug vanaf hier.
Fijn weekend allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 1108
Totaal aantal bezoekers 26266

Voorgaande reizen:

03 Januari 2020 - 28 Augustus 2020

Zuid-Amerika & Canada

18 September 2018 - 16 April 2019

Australië

03 Oktober 2017 - 08 Juni 2018

Vrijwilligerswerk at Lesotho

08 Juni 2012 - 14 Augustus 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: