Challenges - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu Challenges - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

Challenges

Blijf op de hoogte en volg Veronique

27 April 2018 | Oeganda, Fort Portal

Lieve allemaal,

Wauw ik had niet verwacht zoveel mee te maken op deze reis. En vooral de Challenges die ik heb gehad. Natuurlijk was mijn eerste Challenge het gat in de grond en de bucket shower. Nou merk ik dat dat bijna overal in Oeganda is dus ben er wel een beetje aan gewend geraakt alleen haar wassen is nog lastig.
Ik ben uiteindelijk terug naar Kampala gegaan, maar Daniel kon me niet oppikken dus ik dacht ik zoek een couch surf voor twee nachten nou dat had ik dus beter niet kunnen doen. De jongen was heel aardig en we hebben normaal gekletst en toen ging ik naar bed en ik had een klamboe en hij lag op de bank. Hij werd lek geprikt door muggen dus hij vroeg of ik oké was met het tweepersoonsbed te delen ik dacht ja waarom niet. Op een gegeven moment kwam zijn hand naar mij toe en ik dacht oh hij slaapt en die hand komt per ongeluk dus ik duwde hem weg en toen kwam die hand weer en ik zei wat doe je en hij ze ah kom op, ik zo nee! En die hand kwam nog 5 keer dus heb ik amper geslapen. Daniel kon me niet ophalen maar ik dacht later, ik ga wel met het openbaar vervoer ik kon er niet nog een nacht blijven en hij deed de volgende dag alsof er niks gebeurt was...
Maar goed ik dacht dat ik kon vrijwiliggen bij watoto weeshuis, maar blijkbaar heb je zoveel papierwerk nodig ook vanuit Nederland dat dat dus één maand duurt en ik nog maar 7 weken had. Toen kwam ik op een andere site givingway en daar heb ik een project gevonden in sironko, Oeganda, maar voordat ik daar heen ging heb ik voedselvergiftiging opgelopen waarschijnlijk een ei van de Rolex. Dat is een chapati(hartige pannenkoek) met een gebakken ei, paprika en tomaat zo lekker! En heb ik één dag in het ziekenhuis gelegen waar ik dus houtskool heb moeten eten en me eigen poep heb moeten scheppen om te laten checken. Gelukkig was Daniel waar ik verbleef heel aardig en hij kwam af en toe even checken. Ik moest het infuus nog 2 dagen in me hand laten zitten om antibiotica te krijgen, maar de dag van het ziekenhuis wou ik eigenlijk naar jinja town gaan. Dus heb ik lief gevraagd of ik alsjeblieft de volgende dag mocht gaan. Dat mocht maar ik moest de antibiotica meenemen en daar ergens een kliniek vinden om het me te geven. Onderweg alle kinderen oh muzungu (blanke) is ziek hahah
In jinja verbleef ik bij een pastoor die hiervoor een dokter was dus mij de antibiotica kon geven. We zijn naar de source of the River Nile geweest met de boot, ik heb een massage gehad (het hele bed was bruin haha ik gaf een beetje af) ik ben wezen stand up paddling en naar een markt geweest. De pastoor hoort natuurlijk wat God tegen hem zegt en God zei tegen hem dat hij me een bijbel moest geven dus die heb ik gekregen wel in het Engels en die ben ik nu aan het lezen.
Ook ben ik naar het strand geweest in kampala en ik ben uitgeweest met een vriendin van een vriend en ik dacht dat ik bij haar zou verblijven maar ze zijn niet zo duidelijk hier dus uiteindelijk sliepen we met 9 vrouwen op een kamer bij haar moeder thuis hahah

Toen in de bus naar mbale. De bussen hier zijn niet gemaakt voor lange mensen moet je nagaan ik ben niet eens heel lang. Ik zat bij het raam maar boven mijn hoofd was een stukje verlaagd dus bij elke drempel stootte ik me hoofd en het raam was ook te laag om normaal uit het raam te kunnen kijken.
Aangekomen in sironko kwamen twee kinderen met ophalen want het was loopbaar. Ik verblijf bij een familie met 9 kinderen. Ik heb een eigen kamer maar ik denk dat het ook een soort van speelkamer voor hun is want die 4 kleinste kinderen bleven daar maar spelen. Me haar werd gelijk gevlochten zag er natuurlijk niet uit en me telefoon werd gejat en me foto's, video's en muziek werd bekeken. Gelukkig had ik al wat dingen verwijderd hahah en na het douchen sloot ik me op in me kamer om te lezen nou dat ging lastig, Veronica open the door! Ik zei nee ik ben aan het lezen, nee we storen je niet. Haha tuurlijk en nog een paar keer werd mijn naam roepen dat ik de deur maar had open gedaan van lezen kwam niks meer....
De nacht..... Ik werd af en toe wakker van gekriebel. Eerst dacht ik er niet over na en om 5 uur dacht ik nee! Het zijn toch geen bedwantsen en ja hoor ze waren overal! Mijn ergste nachtmerrie kwam uit. Ik ben gelijk eruit gegaan en toen hoorde ik de andere deur open gaan en was die moeder daar en vertelde ik het en blijkbaar hebben ze dat eerder gehad. Met gif alles bespoten, maar ze misten de schroeven dus het bed kon niet in elkaar. Dus heb ik op de grond geslapen en het voelde ook echt als de grond zo dun was het matras. owjaa en weer een gat in de grond en bucket shower.
Vandaag hebben we 2 patiënten bezocht. Het zijn oude mannen eentje heeft een nep been want hij had kanker. En allebei hebben ze geen werk en ze zijn met pensioen dus helpen wij ze me het huis schoonmaken en geven we ze kleren of zaden om hun eigen eten te verbouwen.

Ik had het nummer gekregen van een familie lid van devenementen uit jinja die hier in sironko werkt om te checken of het project bestond en nu ben ik met hem naar mbale gegaan en zit ik aan het zwembad een wijntje te drinken dus na iets slechts komt ook iets goed. Zo gaan we uit eten en een dansje doen.
En hopelijk volgend weekend naar Nairobi om Kenia te ontdekken.
Ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten van Koningsdag. Baal wel dat ik er niet was maar volgend jaar dan maar dubbel genieten hahah
Fijn weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 26305

Voorgaande reizen:

03 Januari 2020 - 28 Augustus 2020

Zuid-Amerika & Canada

18 September 2018 - 16 April 2019

Australië

03 Oktober 2017 - 08 Juni 2018

Vrijwilligerswerk at Lesotho

08 Juni 2012 - 14 Augustus 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: