Belize en Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu Belize en Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

Belize en Guatemala

Blijf op de hoogte en volg Veronique

19 Januari 2020 | Guatemala, Antigua

Hi allemaal,

Caye caulker in Belize was super mooi! Net zoals het eiland Holbox in Mexico. Mooi, klein, gezellig en waar ze ook alleen maar met golfkarretjes rijden. De reis ernaar toe met de watertaxi was ook een avontuur opzichzelf. Klein bootje wat kletste op het water dus water drinken tijdens de rit ging erg moeilijk.
Ik heb daar een snorkel tour gedaan op een zeilboot. Het is het twee na grootste koraal rif na Australië, maar het was niet zo'n mooi rif. In Egypte heb ik mooiere gezien, maar ik heb wel met nurse haaien en pijlstaartroggen gezwommen en dat was erg vet! In Mexico was het lokale drankje tequila en in Belize is dat rum punch. Eigenlijk gewone rum met cranberry juice, maar het smaakte prima. Na twee nachten met de ferry naar Belize city om met de bus naar San ignacio te gaan aan de andere kant van Belize. Ik wou niet zo lang in Belize blijven want het is erg duur in vergelijking met Mexico en Guatemala. In San ignacio heb ik mooie ruïnes gezien. Ik zat nog te denken om de atm cave tour te doen, maar dat was ook wat duur en ik ontmoete een Italiaanse gast en die ging de dag erna naar Tikal in Guatemala dus besloot ik met hem mee te gaan. Met de bus richting de grens en het laatste stukje lopen. Bij de grens waar je dus net als in Mexico een belachelijke fee moet betalen om het land te verlaten. Weer met gammel busje (de oude schoolbussen uit Amerika) naar Santa Elena en met de taxi naar het Tikal Park. Die Italiaanse gast had gehoord dat je in het park in een hangmat kon slapen en de volgende ochtend om 6 uur gelijk het park in kon en er dan nog geen andere mensen zijn. Dus dat hebben wij ook gedaan. De hangmat was nog best comfortabel alleen in al deze landen is het altijd vochtig dus dat was niet zo lekker. En ik had een week geleden zelf mijn kleren gewassen maar omdat het dus ook elke dag regent droogt het niet, dus mijn kleren stinken heel erg dus ga vandaag een wasserette opzoeken.
In de nacht hoorde we natuurlijk heel veel krekels en ook apen die klonken als jaguars die dus ook in dat Park rondlopen, helaas hadden we geen jaguars gezien.
Tikal is echt super mooi! Heel veel ruïnes en tempels. Beetje vergelijkbaar met de angkor wat en een mooi uitzicht op de tempels van bovenop een tempel. We dachten dat we quetzals zagen (zo heet het geld hier en is een groene met rode vogel) maar het waren gewoon parkieten.

Die middag gingen we weer in een mini van naar Coban. Blijkbaar is er maar een weg naar Coban en dan moet je dus een rivier over. Er is geen brug maar wel één ferry. En wat was er nou aan de hand een vrachtwagen zat vast in het zand en die vrachtwagen stond nog half op de ferry en toen is hij ook nog kapot gegaan. Dus sommige mensen stonden daar al 2 uur te wachten. Gelukkig hoefden wij maar een half uur te wachten. Er was namelijk uiteindelijk een monteur gekomen die de vrachtwagen gerepareerd had. In Coban was verder niks maar het was op de weg naar semuc champey. De weg daarnaar toe is echt heftig. Het is in een berg waar geen normale weg is en alleen maar auto's rijden waar je dus in de achterbak moet zitten of staan en je gaat maar op en neer en heen en weer over de stenen, het zand en soms modder. Bij de rivier aangekomen was het wel echt de moeite waard. Je kon omhoog 700m voor een mooi uitzicht en daarna weer naar beneden om in de rivier te zwemmen. En in die rivier heb je die visjes die je dode huid op eten. Dit is wel even een gek gevoel in het begin en vooral als er een grote vis aan je zit te knabbelen hahah maar ik ben weer helemaal gaaf.
In de avond had ik heerlijke nachos gezeten alleen op een gegeven moment hoorde ik krak en ik dacht kut wat is dat, bleken er 2 kleine stenen in de nachos te zitten..... Gelukkig niet mijn tand gebroken.
Toen was het weer tijd om afscheid te nemen van mijn Italiaanse vriend. En ging ik weer alleen op pad. Naar Guatemala city en door naar Antigua. Er ging geen bus rechtstreeks dus moest ik via de stad. Je komt aan in North maar je moet naar centra Sur. En die vrouw aan de informatie balie kon natuurlijk alleen maar Spaans dus schreef ze op waar ik heen moest. De eerste bus die ik moest nemen eindigde natuurlijk niet op de plek wat ze opgeschreven had, gelukkig was er in de bus een man die met mij mee liep. Verstond niks van wat hij zei maar ik voelde veilig. Daarna voor 40 minuten in een volgepropte bus naar centra Sur. Toen met een colectivo naar een plaats en toen weer een colectivo naar Antigua, want die man zei dat er geen bus rechtstreeks ging. Geloof er niks van maar kon zo gauw niks anders vinden. Ik ben in ieder geval aangekomen waar ik moest zijn ;)
Vandaag door deze leuke stad gelopen en mooi uitzicht op de vulkaan gehad. Deze vulkaan kan je beklimmen maar dat is 2 dagen en met een overnachting op de vulkaan zelf, maar ik pas hiervoor. Ik ben geen hiker en ook niet voorbereid hier ga ik naar atitlan en daar is een vulkaan wat een dag hike is dus daar ga ik voor.
Gisteren nog wel even wezen hardlopen om mijn conditie een beetje op peil te houden alleen dit is niet helemaal goed gegaan..... Stak een steen uit dus ik lag op mijn plaat. Lekkere schaafwonden maar ja gaat weer over.
Fijne dag allemaal!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 26309

Voorgaande reizen:

03 Januari 2020 - 28 Augustus 2020

Zuid-Amerika & Canada

18 September 2018 - 16 April 2019

Australië

03 Oktober 2017 - 08 Juni 2018

Vrijwilligerswerk at Lesotho

08 Juni 2012 - 14 Augustus 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: