Into South America - Reisverslag uit Guatapé, Colombia van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu Into South America - Reisverslag uit Guatapé, Colombia van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

Into South America

Blijf op de hoogte en volg Veronique

12 Maart 2020 | Colombia, Guatapé

Hi allemaal,

Ik eindigde mijn vorige verslag in Costa Rica. Na Rio de Celeste ben ik naar la fortuna geweest waar een mooi free natural hotspring is. Ik ben daar vroeg in de ochtend heen gegaan, want in de middag is het daar te warm voor. Ik verbleef bij een couch surfer die een hostel heeft dus dat was heel chill. Toen ik terug kwam in de middag heb ik wat geholpen met schoonmaken, hebben we wat gedanst in Costa Ricaanse stijl en bier gedronken. In de avond zijn we naar de hotspring gegaan dat was een hele andere ervaring in het donker met iets teveel bier op dat is niet echt een aanrader hahaha. Ja ik drink hier bier. Niet altijd even lekker maar na 2 biertjes smaakt het prima. De volgende dag door naar Monteverde. Hier was het koud en het regende, maar ik ging daar heen want dat is dichtbij het Selvatura Park met de hanging bridges en dat vond ik het mooiste park qua natuur! Ook toen ik naar het park ging regende het wat maar de natuur maakte alles goed. In de middag ben ik naar de ficus tree geweest waar je in kan klimmen. Dat was nog best lastig. Ook ben ik zelf een wandeling gaan maken in het bos en ik dacht dat ik wel eromheen kon gaan langs de rivier maar dat werd hem niet. Was heel eventjes bang want ik was daar helemaal alleen en ik hoorde van alles, maar het was een schattig bruin diertje waarvan ik nog steeds de naam niet weet. En ik heb daar een super mooie blauwe vogel met een lange staart gezien dus het was de moeite waard.
Ook is mijn tondeuse overleden..... Mijn shampoo heeft gelekt en dat vond de tondeuse niet leuk dus ik laat mijn haar achter nu groeien zodat ik weer een nieuwe lijn kan laten maken, want op mijn vorige trip hebben allemaal mensen mijn haar geschoren maar op het laatst moet je hem omhoog houden anders haal je er meer haar af en dat is dus gebeurd...
Toen door naar San Jose, waar ik Tim zou zien. Hij doet een georganiseerde tour door Costa Rica, maar hij moest wat spullen van thuis voor mij meenemen. San Jose is best een leuke stad heb er uren rond gewandeld, het theater gezien, kerken en gezellige straatjes. Er stond alleen veel wind dus in de avond werd het wat frisser. Ik had een hostel geboekt dichtbij waar Tim zou verblijven, want hij kwam pas aan in de avond en dan zou ik niet zo ver hoeven, maar ja we kennen Tim allemaal hij had dus niet naar de nieuwste informatie gekeken die hij gekregen had, want het hotel was verandert. Andere kant van de stad natuurlijk dus hup in een uber naar zijn hotel. Het was erg fijn om iemand van thuis te zien. Leek net of ik niet op reis was. Dus gezellig wat corona's gedronken.
En toen naar het laatste park in costa Rica. Cahuita park. Dit is een park pal naast het strand. Hier heb ik de meeste dieren gezien. Apen, wasberen en luiaards. Die bewegen zo langzaam....

En toen was het alweer tijd voor panama, want mijn vliegtuig zou al in 6 dagen vertrekken. De boarder is altijd zo vaag. Het was moeilijk om de juiste hokjes te vinden, maar het is gelukt. Dit was de eerste keer dat ze vroegen om een ticket uit het land. En nu had ik een echt ticket het land uit. Met de bus en boot naar bocas de toro. Een erg gezellig eiland. Op het moment dat ik er was, was er carnaval, maar op het eiland vieren ze carnaval heel apart. Er zijn mannen verkleed in enge pakken en aan de kleur kan je zien of ze hoog of laag zijn in rang. De mannen in pakken slaan de mensen die over de witte streep gaan. En hard ook, want je ligt helemaal open. Op de laatste dag is het andersom en worden de mannen in pakken geslagen. En de man met het zwarte pak en witte streep is het hoogst en die is de leider en kan iedereen laten doen wat hij wilt. Om hieraan mee te doen moet je je aanmelden en duurt het een jaar voordat je getraind bent en kan mee doen. Snap niet waarom je dat zou willen maar goed. Er was ook een podium met muziek en hebben we kunnen salsa dansen. Ik verbleef daar ook bij een couch surfer en hij is een hele goede salsa danser. Op de laatste avond van het carnaval is er normaal een competitie tussen de stammen en dan dansen ze en maken ze muziek, maar nu was er alleen nog maar één groep. Geen idee waarom er nu niet meer waren.
Ik ben op het eiland natuurlijk ook naar het strand geweest en met de boot naar een ander eilandje. Er liggen namelijk een hele hoop eilanden daar. Omdat ik zo weinig tijd had ben ik van het eiland rechtstreeks naar panama city gegaan. Ik ging met een nachtbus en het was niet chill. Super koud in de bus, omdat je in de bergen rijd en mensen wagenziek kunnen worden willen ze het koel in de bus hebben, maar het was koud en plakkerig. Ik dacht dat de bus om 7 uur aan zou komen in de ochtend, maar het was al om 4 uur. Dus dat was shittie. Daar uitgezocht hoe ik het beste naar mijn hostel kon gaan. om 5 uur ging de metro open dus die nam ik. Om 5.30 kwam ik aan bij mijn hostel en zei die vrouw voor een vroege check-in moet je extra betalen en ik zo nee dat ga ik niet doen. Ik nam de nachtbus om zo een nacht geen overnachting te hoeven betalen. Dus ik oké kan ik hier wachten totdat het licht is. Nee dat kon niet dus ik om 5.45 buiten in het donker in Panama stad. Hm niks was open dus ik naar de boulevard gelopen, waar een heleboel mensen aan het hardlopen waren, omdat als de zon opkomt het veelste warm is. Net toen ik op de boulevard was vielen alle lichten uit dus ik kut en nu! Gelukkig was er een vrouw die zei oh wat doe jij zo vroeg op blablabla. Zij was aan het snelwandelen dus ik ben met haar mee gegaan en later met haar man totdat de zon opkwam. Daarna na casco Viejo gelopen, een mooie oude stad met ruïnes, Cathedral, beelden en gebouwen. Er liggen daar een heleboel boten te wachten totdat ze het kanaal in kunnen. Mooi gezicht om te zien. Ook in Panama city hebben ze een mooi park met mooie natuur. Na een lange, hete wandeling had ik een super mooi uitzicht over de stad. Ook hier een hoop wasberen. Dit was weer een meeting moment met mijn vrienden Alexandra en julien. In de avond zijn we naar een aantal barretjes geweest. Was erg gezellig. De man van het hostel zei dat ik wel alleen in de nacht terug kon lopen. Dus om 1.30 liep ik alleen 20 minuten terug naar het hostel. Het was wat eng, want er waren niet veel mensen en je weet wat voor mensen er 's nachts op straat zijn dus besloot ik op een bepaald stuk even te gaan rennen. Natuurlijk was ik mijn vest verloren onderweg dus ben ik nog even een stukje terug gegaan, maar alles was goed gegaan. De volgende dag ging ik naar Alex en julien hun hotel, want hun hadden een zwembad en ik wou even relaxen. Daar was een panamese gast die nu in the US woont. We hadden zo'n raar gesprek. Hij vind namelijk niks leuk. Geen plek waar hij wilt wonen of wat hij wilt doen of wat hij eet of drinkt. Alles is slecht of oké. Hij heeft volgens mij echt een heel zwaar leven.

Toen was het 1 maart. Mijn vlucht naar Colombia. Aangekomen op het vliegveld vroeg de vrouw naar mijn ticket uit Colombia. Ik had net die dag mijn ticket van Rio naar huis geboekt. Dus ik liet die zien, super dom natuurlijk, want je moet een ticket UIT Colombia hebben. En ik had thuis al een aantal nep tickets gemaakt en ook voor Colombia dus ik deed net alsof ik wat boekte en liet ik dat nep ticket zien. Toen vroeg ze mag ik er een foto van maken. Ik zei Ja tuurlijk. Toen dacht ik f*k als ze nu gaat checken ben ik de klos. Dus ik zat te stressen totdat ik de paspoort controle had gehad in Colombia. Gelukkig alles goed gegaan. Toen door naar het hostel waar een aardige half omgebouwde Venezuelan vrijwilligerswerk deed. Volgens mij smookt iedereen hier wiet en gebuikt cocaïne. Hun dus ook. Ze vroegen wil je ook wat. Nee bedankt, maar je komt uit Nederland, ja dus hahha later op de avond vroeg ze of ik mee uit ging, maar alleen die Venezuelaan ging dus ik dacht nee laat maar. En dat is maar goed ook, want de volgende ochtend toen ik maar het centrum ging kwam zij pas terug.
Dit was het 1e hostel waarvan ik dacht ja hier is het vies dus de volgende dag had ik een couch surfer georganiseerd. En dat was top! Hij woont in zo'n residential waar je de lift in gaat en als je uitstapt je in zijn woonkamer bent. Super mooi uitzicht over Cartagena en een vrouw die heerlijk eten maakt. Die dag heb ik ook een free walking tour gedaan en daar 4 Duitsers ontmoet. Waarmee ik na de tour na een market zijn geweest en in de avond drankjes mee heb gedaan. Ook is er een artist die volumeuze beelden maakt. Geen idee waarom maar hij is heel bekend in Colombia. Een beeld kost 2,2 miljoen. Er zijn erg leuke en gezellige straatjes met mooie pleinen en gebouwen.
Na nog een relaxte dag aan het strand ging ik door naar Santa Marta. Ik wou namelijk naar het tayrona Park gaan, maar toen sprak ik met een Italiaans meisje en die zei dat het het niet echt waard is en je ietsjes verder dezelfde natuur hebt en dat is gratis en daar is niemand. Dus besloot ik naar guahacha te gaan. Dit is naast een rivier waar je dus doorheen kan lopen tot aan het strand. Ik deed een poging maar het was zo zwaar dat ik maar weer omkeerde. De volgende ochtend ging ik met een getekende map naar de waterval. Een wandeling van iets meer dan één uur, daar aangekomen bij een mooie waterval en daar was niemand. Een mooie plek om even te chillen. Later kwam er een stel uit Brazilië en we hoorde een ezel schreeuwen en toen vertelde hij dat de mannen hier seks hebben met de ezels. Super vies en raar....
In de bus naar guahacha ontmoette ik een Duitse man van 48 jaar die naar Palomino ging en daarna door wou gaan naar Punta gallinas. Dat is het noordelijkste puntje van zuid Amerika waar de woestijn en de zee samenkomen. En ik had daar ook over na zitten denken. Dus we besloten hier even contact over te houden. Ik vroeg heb je WhatsApp hij zei nee, Facebook of iets, hij zei nee alleen email. Dus hebben we contact gehad over de email en besloot ik ook om te gaan. Om 8 uur in de ochtend werd ik opgehaald. Naar Uribia om daar over te stappen in een 4x4 om naar cabo de la Vela te gaan. Met een normale auto is dat wat lastig, want het is stenen, zand, kuilen en hobbels. In cabo verbleef ik in een hostel in een hangmat. Pal aan zee dus in de nacht hoor je de zee. Erg kalmerend. In cabo werd ik later opgehaald om de spots daar te bezichtigen. Ojo de aqua, ojo de azucar en een mooie zonsondergang vanaf de vuurtoren en een heleboel kite surfers gezien. Dit is namelijk de spot voor kite surfing, omdat het hele jaar door het winderig is. Als ik meer tijd had gehad dan had ik ook wel een lesje genomen. In mijn hostel waren ook nog 2 Italianen en een Colombiaan. Daarmee ben ik wezen eten vis natuurlijk en optijd weer terug gegaan, want er is daar alleen maar stroom van 18 tot 22 uur. Ook is hier geen stromend water dus alles met emmers net zoals in Afrika. Het was ook een goed idee om vroeg naar bed te gaan, want de volgende dag zouden we om 5.30 worden opgehaald. Om 5 uur word ik wakker gemaakt de 4x4 is er. Dus snel snel en hup de auto in. In de auto zaten we met zijn 6e. Ook die Duitse man, de Colombiaan van mijn hostel, nog een Colombiaan, nog een Duitser natuurlijk en een Frans man. Met de 4x4 door de prachtige woestijn, door het zand waardoor het voelde alsof je op ijs reed naar de boot. Met de boot naar het hostel waar we weer in hangmatten zouden slapen. Een hangmat met een neckpillow is best comfortabel. Tijdens de rit heb je een heleboel mensen die een touw spannen over de weg en waar ze je dus stoppen voor eten of drinken of om hun handgemaakte tassen en armbanden te verkopen. Ik wist dit dus ik had een brood gekocht en heb sneetjes uitgedeeld. Op internet zeiden de mensen neem snoep voor ze mee, maar wat help je ze met snoep.
Na het ontbijt gingen we weer met de 4x4 naar het noordelijkste puntje. Super mooi! Is niet te beschrijven en op de foto's is het niet zoals in het echt. Mooie duinen met geel zand, heel veel grote cactussen, meren, stenen en de zee. Het was het geld zeker waard!! Heerlijk gezwommen in de zee en weer een mooie zonsondergang gezien. Een colombiaanse gast had dezelfde telefoon als mij en hij maakte super mooie foto's van de sterren en blijkbaar kan ik dat dus ook met mijn telefoon. Alleen als je een standaart hebt want in je hand beweeg je te veel. Na weer lekker vis gegeten te hebben de hangmat in, want we zouden weer vroeg vertrekken naar de bewoonde wereld. Deze dagen was er geen internet. Eigenlijk vond ik dat wel even heel fijn!
Na 9 uur en een paar auto's later aangekomen in Palomino. Met 3 van de mannen van de tour die ook daar heen gingen. Hebben we lekker pizza gegeten en daarna biertjes gedaan op het strand, want het was volle maan. Super mooi! Er zat een grote witte cirkel om de maan heen. Helaas kon je dit niet vast leggen met je telefoon.
De dag erna besloten we om nog even naar het strand te gaan, maar de zee was erg heftig en het was vloed. Dus we zaten lekker op een stoeltje, maar de zee kwam elke keer tot verder dan je voeten. Ik ben wel de zee in gegaan, voelde met net weer een klein kind door over en onder de golven te gaan en je te laten meeslepen het strand op. Geweldig! Wel zand overal hahah ik was wel nog gebeten door een kwal. Zo'n naar gevoel.
Onderweg naar Palomino waren we nog gestopt door de politie want we zaten dichtbij de grens met Venezuela en mensen smokkelen dingen vanuit venezuale naar hier. Iemand had een grote doos mee dus we moesten lang wachten totdat dat gecheckt was. Toen weer terug naar Santa Marta om de volgend ochtend mijn vlucht te nemen naar medellín. Ik had namelijk gehoord dat de binnenlandse vluchten in Colombia erg goedkoop zijn en dat klopte ook. 36 euro met baggage en anders een bus van 20 uur voor 25 euro. Nou dan weet je het wel. Op het vliegveld in medellín toen ik opzoek was naar de bus kwam ik een Canadees meisje tegen en die was ook opzoek naar de bus. Toen we uit de bus stapten zei ze ik herken je ergens van. Blijkbaar zaten we ook in dezelfde bus naar panama city. En ze doet dus ongeveer dezelfde route als mij en ook ongeveer dezelfde tijd. Dus dat is fijn. Ik zal haar nog vaak tegenkomen. We hebben ook samen de free walking tour gedaan. Veel over de historie van Pablo Escobar wat voor dingen die allemaal gedaan had. Was erg interessant. Ik was wel erg moe na 3 nachten in een hangmat en 4 vroege ochtenden dat ik optijd naar bed ben gegaan, want de volgende ochtend had ik met kazandra afgesproken voor de cable car over de sloppenwijken en samen naar guatape te gaan. Guatape is heel mooi. Er is een rots die je met 740 trappen kan beklimmen waar je een mooi uitzicht hebt over het meer.

Het eten in zuid Amerika is toch net even wat anders dan latin Amerika. Hier is alles gefrituurd. Is lekker maar erg vet. Vond de verschillende tortillas toch beter.
Nu ben ik hier in het hostel me zorgen aan het maken dat ik dadelijk vast zit in een bepaald land. Kazandra heeft op internet gelezen dat in 2 tot 4 weken ze de hele wereld dichtgooien. Dus ik ga nu besluiten of ik in Colombia of Ecuador wil vast zitten. Ik hoop dat alles goed gaat met jullie en dat dit snel over mag zijn!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 26309

Voorgaande reizen:

03 Januari 2020 - 28 Augustus 2020

Zuid-Amerika & Canada

18 September 2018 - 16 April 2019

Australië

03 Oktober 2017 - 08 Juni 2018

Vrijwilligerswerk at Lesotho

08 Juni 2012 - 14 Augustus 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: