Fillipijnen - Reisverslag uit Sabang, Filipijnen van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu Fillipijnen - Reisverslag uit Sabang, Filipijnen van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

Fillipijnen

Blijf op de hoogte en volg Veronique

05 April 2019 | Filipijnen, Sabang

Lieve allemaal,

De laatste weken in nieuw Zeeland heb ik nog wat kleine tripjes gedaan. Er was een andere Franse vrijwilliger op de farm waarmee ik naar de watervallen, grotten en Lighthouse ben geweest en waar we ook nog meer zeehonden hebben gezien. Ik ben niet zo'n grote fan van Franse mensen. Ook deze vrijwilliger was niet iemand waarmee ik voor lange tijd rond zou willen reizen. Maar gelukkig hoefde dat ook niet. Ik had nog wel een ongelukje gehad met de aanhanger en heb daar een diepe wond aan over gehouden die niet echt dicht wil gaan.
2 dagen voordat ik naar Christchurch wou gaan was er die aanslag daar. Gelukkig duurde het niet zo lang voordat ze de daders te pakken hadden. Ik bleef nog 2 dagen in Christchurch, want ik wou mijn familie lid bezoeken. Het is de vrouw van de broer van mijn opa. Het was erg gezellig en zo grappig hoe ze Nederlands en Engels mixed. Dat is ook wat ik nu doe. En natuurlijk heeft ze me foto's laten zien.

Omdat mijn vlucht om 6 uur in de ochtend ging ben ik gaan slapen in jucy snooze hotel. Dat was 10 minuten lopen van het vliegveld. Hier sliep ik in een pod. Dat is eigenlijk een soort bedstee waar een gordijntje zit dus als mensen vroeg weg moeten en het licht aan doen je er niet wakker van word, maar alsnog hoor je de hele tijd de deur open en dicht gaan.
Ik had een lange overstap in Melbourne dus ben van het vliegveld af gegaan en daarna door naar Manilla. Daar aangekomen 23.10 verbleef ik op het vliegveld om de binnenlandse vlucht te nemen om 5.50. De bankjes zijn totaal niet comfortabel dus slapen werd het niet echt. Aangekomen op Puerto princesa had ik een afspraak voor de tandarts om mijn spalkje te lijmen. Daarna nam ik de bus naar El nido wat 5,5 uur duurde. Erna moest ik een van nemen naar sibaltan. Dus ik aan de mensen vragen waar gaat de van, ja nee die gaat niet meer.... Typisch Azië zeggen dat er niks meer gaat zodat je een privé tricycle neemt wat super duur is. Gelukkig was mij vertelt dat er nog één van ging om 19.00 uur vanuit een restaurant. Dus moest ik 2 uur wachten. Eindelijk na meer dan 35 uur reizen kwam ik aan op het project. Ze verhuren 2 bungalows en ze hebben een restaurant. Op dat moment was er een stel en het was hun laatste avond en dan doen ze karaoke. Ze hebben zo'n oud ding wat super cool is. Er was ook een vrijwilliger uit Libanon. Dus ik ben er heel even bij gaan zitten, maar al gauw ging ik mijn tent in. Het is pal aan het strand. 5 meter en je bent in de zee. Het is er super stil en rustig. Bijna elke dag komen er wel mensen om te eten dus kan gezellig een praatje maken. Ook heb ik een massage genomen van 6 euro voor één uur! Het was erg goed.

Het werk dat ik doe stelt niks voor. Ik help wat met de afwas, rijst laten drogen, water halen, dek de tafel en hielp één keer met de was doen. De fillipijnen vinden het erg als hun kleding plakt of vies is dus ze kleden zich ongeveer 3 x per dag in wat nieuws. Ja dan snap ik wel dat je zoveel hebt om te wassen.
Ik ben nog mee geweest met twee meisjes om te zien hoe ze vissen met een net in het ondiepe water. Ik ben nog in een zeeegel gaan staan wat erg pijnlijk was. Het medicijn wat hun gebruiken is plas dus dat jongetje heeft in een koker geplast en dat hebben ze over me teen gedaan hahah

De mama van eliezl van het project is hier ook om haar te helpen. Die vrouw is erg grappig. Ze probeert Engels te praten en zegt vaak, ja ja ja of drinking drinking. En ja ze houdt van drinken bijna elke dag verschijnt de fles met gin (80%) met Jamaica (Lime juice). Het is best lekker dus ik doe gewoon mee.
Ik ben met ze mee geweest condoleren, maar verstond er niks van, want het was allemaal in thagalog. Ook ben ik mee geweest naar een verjaardag van hun nichtje. Ik ging alleen met mama daar heen. Ze was zo dronken. We liepen over het strand terug en passeerden een bar en ze zei kom we gaan voor een biertje, maar we hadden allebei geen geld mee dus hebben het op credit gezet. Daarna verder gelopen over het strand en daar is ze 3x gevallen. Was soms best lastig om haar overeind te helpen, maar de laatste keer kwam er een guard en hielp me om haar thuis te brengen.

Ook hielp ik haar om de bungalow op airbnb te zetten en om booking.com weer open te krijgen. Dus voelde toch alsof ik iets nuttigs heb gedaan.

Er is een spring in de buurt waar ze drink water halen en waar ze ook badderen. Dus ik ging bijna elke dag daar heen, want dat is veel chiller dan in een warme badkamer met een emmer. En je hebt mooi uitzicht over de rijstvelden. Eliezl zei ja de mensen die kennen je daar nu onderhand wel.
Er kwam een Canadian koppel dineren en die wouden een boot tour doen hier, maar je huurt een privé boot en dat is goedkoper als je met meer mensen bent. Dus ik ben met ze mee gegaan. Super mooi eiland, turquoise zee, wit strand en super uitzicht. Gesnorkeld en veel vissen gezien. Helaas geen koraal, want daar was de stroming veel te sterk. Het enige wat wat minder was daar is dat ik 3x per dag rijst kreeg en ze heel veel zout in het eten doen. Daarom hield ik de eerste paar dagen een hoop vocht vast.

Een paar dagen later kwamen er 3 mensen uit de UK hier verblijven. Ze gingen de dag erna met de scooter naar nacpan beach en daar wou ik ook graag heen dus ben ik met ze mee gegaan. Ik wou eigenlijk in El nido verblijven en daar een tour doen, maar het is daar zoooo touristisch dat ik het overslagen heb. Als je naar zo'n eiland gaat zijn er minimaal 10 andere boten met veel mensen.

Na 12 dagen op het project nam ik de ferry naar Coron eiland. Ik wou eigenlijk in de ochtend de bus van 4 uur nemen naar El nido en dan de ferry van 6 uur, maar je weet nooit hoelang de van erover doet en waar hij stopt, dus besloot ik één nachtje in El nido te verblijven. Ik wou de boot boeken in sibaltan maar die vrouw zei ow je kan hem ook in El nido boeken. Dus ik in de van van 4 uur, maar hij kwam pas at 5 en deed er 2,5 uur over. Hij stopte overal en ging alle dorpjes in dus maar goed dat ik een dag eerder ging. Ik aangekomen in El nido wou ik de ferry boeken, maar ik was zo laat dat het allemaal al dicht was. Dus ik kon alleen de ferry van 8.20 boeken. Ik was erg blij dat ik wat anders kon eten dan rijst de pasta pesto was erg lekker.

In een erg luide ferry voor 4 uur. Ik heb zo'n spijt dat ik zoveel gekocht heb en teveel had meegenomen, want mijn backpack zit vol vol en heb een extra tas om te dragen die ook zwaar is. Maar goed nog maar twee weken en dan ben ik weer thuis.
Aangekomen in Coron liep ik naar het hostel. Het was erg warm, maar er waren meer mensen aangekomen om die tijd dus de owner deed zijn praatje over wat er allemaal te doen was. Ik ging met een stel lunchen en daarna met een groep 750 trappen op voor de Sunset. Was erg mooi met uitzicht over de zee en alle eilanden rondom. In het hostel was er gratis rum en coke van 18.30 tot 19.00. dus daar moesten we even gebruik van maken. Daarna met ze alle uit eten. Er was een kiwi gast die erg dronken was en zo het restaurant uit liep zonder iets tegen iemand te zeggen of te betalen. Het was erg grappig. Super leuke mensen ontmoet, eindelijk weer mensen waarmee ik wou toeren. We deden een boot tour naar lagoons, lakes, eilanden en weer mooie vissen gezien. De dag erna huurde we scooters en tourde around. Het was erg moeilijk om een strand te vinden dus na bijna 2 uur rijden eindelijk een gevonden. Het zee water was erg warm en veel zeewier dus niet echt lekker zwemmen. Weer op tijd terug voor de rum en coke. En naar het famous pizza restaurant waar je in de rij moet staan voor een tafel, maar het was het zeker waard. Ik heb wel weer iets teveel gedronken deze dagen en weinig geslapen dat de ferry een erg lange rit was. Ik sliep in Coron in een dorm met een Nederlands meisje, ze was wat apart en een Duitse gast die de eerste avond lichtgevende bollen aan elastiek tevoorschijn haalde en hij een show gaf. Het was geniaal!

Gelijk door in een van naar Tay Tay. Dit is een dorpje waar eigenlijk geen backpacker heen gaat. Heb er ook maar 3 gezien. Hier is een 350 jaar oude fort. Erg mooi! In Tay Tay voelde je echt het Filipijnse leven met sport veldjes waar ze basketballen of met een plastic balletje voet volley spelen. Er was ook een soort kermisje met gok spelletjes, maar niet zo fancy als bij ons, zoals roulette, maar hier deden ze dat met een voetbal. Het enige wat ik vergeten was, was om te pinnen in El nido. Er was wel een pin automaat in Tay tay, maar die accepteert geen internationale bankkaart. Ik heb nog geprobeerd via money gram geld naar een bank daar te sturen, maar dat is niet gelukt. Dus de volgende dag moest ik terug naar El nido. Een extra 3 uur in de bus en 2 uur wachten daar. Maar goed daar door heb ik wel weer leuke mensen ontmoet in de van. Een Nederlands meisje en een Swiss gast die gay is.
Die avond lekker gegeten en naar een bar aan het strand geweest waar een reggae band speelde!

De volgende dag hadden we een boat tour geboekt. Veel gesnorkeld en hele andere vissen gezien dan op de andere boot tochten dus dat was super cool. En twee grote schildpadden gezien. De eilanden waren wat minder mooi, maar dat geefde niet.
In de avond wou ik op een onbewoond eiland slapen, maar een koppel dat ook zou gaan kwam niet opdagen dus ging het niet door..... Maar God had dat zo bedacht, want ik liep het strand op en wie zie ik daar. De kiwi gast van Coron. Dus daar zijn dat Nederlandse meisje en ik mee, mee gegaan naar zijn hostel, want daar was ook gratis rum en coke en daar waren ook die twee Canadese gasten en we hebben weer bierpong gespeeld. Ik was erg goed want had twee keer gewonnen! Ik was samen in een team met dat Nederlandse meisje, maar die had maar 1x raak gegooid hahah
Een gast die daar werkte had een spel bedacht met wasknijpers. Die moet je onopvallend op iemands kleren knijpen en dan tot 5 tellen en als je die dan niet binnen 5 seconden vind moet je drinken. Was erg leuk, maar ook wel irritant soms.

Ik kom elke keer weer nieuwe mensen tegen uit allerlei landen en dan praat je over hun land en word je geïnteresseerd om daar heen te gaan.... Weer veel nieuwe ideeën. Ik denk dat ik nog niet klaar ben met reizen, maar eerst maar weer naar huis om geld te verdienen.

Nu zijn we in sabang en gaan we morgen de tour naar de underground river doen. Ik ben benieuwd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 26307

Voorgaande reizen:

03 Januari 2020 - 28 Augustus 2020

Zuid-Amerika & Canada

18 September 2018 - 16 April 2019

Australië

03 Oktober 2017 - 08 Juni 2018

Vrijwilligerswerk at Lesotho

08 Juni 2012 - 14 Augustus 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: