3 landen in één dag - Reisverslag uit León, Nicaragua van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu 3 landen in één dag - Reisverslag uit León, Nicaragua van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

3 landen in één dag

Blijf op de hoogte en volg Veronique

01 Februari 2020 | Nicaragua, León

Hi allemaal,

Ik eindigde mijn vorige verhaal dat ik gevallen was met hardlopen, nou je raad het nooit of juist wel, maar 2 dagen later lag ik weer op de grond met backpack en al. Een stoeprand wat niet helemaal goed ging. Gelukkig was er een jongen die mij omhoog hielp en voor de rest stond iedereen alleen maar na me te kijken. Ik had een mexicaanse gast ontmoet in Antigua en daar heb ik een paar dagen mee gereisd. We zijn naar lake atitlan geweest, mooi meer alleen verder niet veel te doen dus de volgende dag alweer door naar xela. Mijn Mexicaanse vriend heeft nog wel in een park een spaans lied voor me gezongen en hij heeft meerdere malen gezegd dat ik super chill ben en alles wel oké vind en dat ik al het straat eten probeer niet alles was even lekker vooral de chocola met rijst drink was niet mijn favoriet. Verder is eigenlijk al het eten hier lekker, veel tortillas maar overal is het anders sommige groot, klein, dik, dun, krokant of gevuld. In Guatemala dragen ze nog traditionele kleding vooral de vrouwen. Een lange rok met verschillende kleuren en een shirt erop met motief en een riem en op sommige plaatsen ipv een shirt een topje met een gaas shirtje erover. Ik heb ook zo'n shirt geprobeerd, want ik dacht dat het strak was maar het is gewoon een vormloos shirt wat je met een riem moet dragen dus helaas niet echt iets voor mij.
In xela kon ik een vulkaan hike doen die niet te zwaar en te lang was. Dus na een super koude nacht waar 3 dekens niet genoeg was ging ik met een Spaans pratende tour guide naar boven. Mijn Spaans is nog steeds niet best dus veel gepraat hadden we niet. Boven had ik een heel mooi uitzicht op de vulkaan. Er kwam vaak rook uit wat erg cool was, maar ik wachtte op die uitbarsting. We hebben 2 uur gewacht boven, maar helaas meer dan roken deed die niet. Ook kwamen er wolken voor dus je kon niks meer zien. Toen weer naar beneden waar een paard stond te grazen. Ik liep voorop maar het paard kwam met zijn oren naar beneden naar mij toe dus ik stapte achteruit want dat is foute boel, maar zij bleef staan en toen draaide het paard zijn kont naar haar toe en ik liep weg maar zij bleef staan dus ze werd getrapt door het paard. Zag er best heftig uit maar zij zei dat het wel ging. Na nog een koude nacht met 4 dekens ging ik terug naar Antigua. Ik had al afscheid genomen van mijn Mexicaanse vriend want zijn geld was op dus moest hij terug naar Mexico. In de avond naar een bar geweest waar ik super fijn gedanst had met Carlos en tussen het dansen door nog gepoold met ook een Carlos. Het was een top avond!

Na 10 dagen in Guatemala te zijn geweest was het weer tijd om naar het volgende land te gaan El Salvador. Ik wou eigenlijk vliegen van Guatemala naar Nicaragua maar dat kost 300 dollar en dat vond ik wat te duur. Gelukkig is het in El Salvador veiliger dan het was een half jaar geleden, want er is een nieuwe government en de army's en de politie werken nu veel beter samen. Dus weer een lange trip voor de boeg. Helaas was de shuttle bus voor die dag erna vol dus moest ik een dag langer in Antigua blijven. Opzich niet heel erg, want ik verbleef bij een couch surfer. Dus hebben we samen rond gewandeld in het dorp en in de avond weer gedanst. Er was een 60 jarige Canadeese man die de hele tijd met mij wou dansen...... Hij zei ja als je naar Canada komt moet je me het laten weten en ik zeg natuurlijk met mijn stomme kop ja in juni ga ik naar Canada dus hij wou mijn email of nummer en hij wou me weer graag zien. Dus ik heb maar mijn emailadres gegeven. Eén uur later had hij al gemaild hahaha ik heb nog niet gereageerd en ik weet ook niet of ik dat ga doen.
De volgende dag dus vroeg eruit voor mijn shuttle bus. Bij de grensovergang naar El Salvador hebben we meer dan 1 uur moeten wachten. Eerst kwam er een gast ons vragen stellen over hoelang we in Guatemala waren geweest, waar we vandaan kwamen watvoor werk we doen enz. Toen 20 minuten later kwam er een vrouw onze temperatuur meten vanwege de ziekte uit china. En nog eens 20 minuten later kwam iemand al onze paspoorten meenemen en kregen we ze later weer terug. Zonder stempel! Want Guatemala, Honduras en El Salvador zijn samen voor het visum van 90 dagen. Vond dat wel jammer. Toen ging ik door naar Santa Ana met nog 2 andere bussen. Eindelijk aangekomen ging ik naar de supermarkt. Een random gast ging tegen mij praten in het Engels, gelukkig. Hij vertelde dat na 30 jaar gewoont te hebben in de US hij terug gestuurd was door Trump! Hij moest zijn vrouw en kinderen achter laten en weer opnieuw beginnen in El Salvador. Een paar dagen later had ik nog iemand ontmoet die hetzelfde had. Zo sneu dat ze na zoveel jaar terug gestuurd worden en weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Hij vertelde dat in de US hij 64.000 dollar per jaar verdient en in El Salvador 8.000 per jaar. Dat is toch best een groot verschil.
De volgende dag ging ik de hike doen naar de Santa Ana volcano. Er was een miscommunicatie met de vrouw van het hostel, want er ging alleen maar een bus heen om 7.30 en die had ik al gemist dus ging ik erheen met een Uber. Daar aangekomen kon ik gelijk mee met een grote groep locals. Het waren alleen maar locals dus ik dacht dat word een eenzame trip omhoog. Gelukkig was er een Canadees man die dus uit zichzelf naar El Salvador is geëmigreerd en begon tegen me te praten. Hij deed dit met zijn wielren groep van 8 man. Na 1,5 uur boven aangekomen was er een mooie Lagoon die wel stonk. En je had uitzicht op de lake en het was zo groen en mooi. Boven ontmoette ik ook zijn andere vrienden en daar moest ik mee op de foto. Hele aardige mannen die mij een lift gaven naar de highway toen we weer beneden waren aangekomen en van daar kreeg ik weer een lift en werd ik ergens gedropt, maar mijn maps deed het niet dus ik dacht alleen maar ik moet bus 248 nemen. Ik eindelijk die bus gevonden en deed maps weer iets en zag ik hey, maar ik ben al in Santa Ana alleen aan de hele andere kant. Gelukkig zag ik dit optijd anders was ik veel verder gegaan als ik die bus had genomen. Ik kon dus geen andere bus vinden dus zat er niks anders op dan 50 minuten naar het hostel te lopen. Ik had namelijk nog niet genoeg gelopen die dag hahah
Ik was bekaf dus ging ik optijd naar bed. Ik had die eerste nacht mijn klamboe gebruikt, want er warem veel muggen daar. Het enigste waar ik niet aan gedacht had was dat er ook katten rondlopen in je kamer. Dus ik ging mijn bed in en ja hoor allemaal gaten in mijn klamboe. Ik haat katten en toen al helemaal! Gelukkig kreeg ik de volgende dag een nieuwe klamboe van haar. Alleen die was wel wat groter en zwaarder. Mja ik heb in ieder geval weer een klamboe in geval van nood.

Ik wou nog even een Beach meepakken in El Salvador dus ging ik naar El Tunco. Hier zal in juni ook een wereld toernooi surfen gehouden worden, want daar zijn het hele jaar door goede golven. Daar moest ik dus ook even gaan surfen. Het is een klein dorp met 2 straten en helaas is het een stenen strand dus daar ga je niet lekker liggen zonnebaden. Net toen ik naar het strand wou gaan kwamen daar mijn vrienden uit Finland en Australië aan lopen dus heb ik even op ze gewacht en zijn we samen naar een strandje iets verder gegaan, want daar is een zandstrand, wel zwart zand vanwege de vulkanen. Hier hebben Alex en ik een surfboard gehuurd. Het surfen was een ramp!! De stroming was super sterk en de golven kwamen heel snel achter elkaar. Dus het is me niet echt gelukt om een goede golf te pakken dus hopelijk meer geluk in Nicaragua. In de avond hebben we weer yahtzee gespeeld. De eerste keer dat ik dat met hun speelde moest ik wel even alle regels doornemen. Hun hebben dus andere regels en volgens mij extra dingen. Maar ik was er best goed in want had 2x gewonnen. Er was daar ook een bar waar alle locals waren en waar ze bierpong speelde dus daar moesten wij ook even aan mee doen. Het ging niet heel goed. Elke keer bleven we steken op de laatste cup. Dus wij waren uitgeschakeld, maar er was een andere gozer en zijn maat was weg gegaan dus vroeg hij of ik met hem wou spelen. En toen kon ik ineens wel de laatste cup raak gooien hahah helaas niet tot de finale gekomen.
Toen was het voor mij weer tijd om door te gaan. Ik was nog naar een andere Beach town gegaan waar ik weer 7 uur over deed en de volgende dag nog eens 12 uur naar Nicaragua. In de bus was een hele aardige vrouw en die gaf mij een zakje water. Hier verkopen ze zakjes water van 300ml. En de man in de bus gaf haar 4 paar of sokken en vroeg ze of ik ook een paar wou dus gaf ze mij een paar sokken. Dat was heel random maar super lief.
De volgende dag werd ik om 3.40 wakker en kon ik niet meer slapen, dus ik dacht om 6.30 laat ik maar gewoon gaan want het word een lange dag. Dus ik eerst met een lift naar town want dat hostel was in the middle of nowhere. Toen met 3 bussen naar de grens dit ging allemaal vlotjes en met mijn gebrekkige Spaans lukte het me allemaal om het te vinden. In Honduras ging een directe bus naar de andere kant om Nicaragua in te gaan. Ik kwam daar aanlopen en zag nog een blonde dame. Daar was ik wel blij mee. Het is fijn om nog een andere backpacker te ontmoeten dat als iets fout gaat je niet alleen bent.
We moesten alleen anderhalf uur wachten tot die bus ging vertrekken. Na 2,5 uur en heel veel plastic langs de weg, waar ik echt boos om kan worden bij de grens aangekomen. Was weer super heet het is gemiddeld zo'n 35 graden daar en dan in een bus zonder airco is lekker plakken. Maar goed alles ging prima en na nog een stuk lopen langs alle trucks namen we de laatste bus naar León. Als je hier een vrachtwagen chauffeur bent moet je veel geduld hebben. Bij sommige grensovergangen staan ze al 4km voor de grens in de rij. En het zag er echt niet uit dat het vlotjes ging. Maar goed dit was de eerste keer dat ik ergens aankwam terwijl het donker was. Het was nog 3km naar het hostel dus hebben we maar een taxi genomen. Was 1 dollar per persoon dus dat stelde ook niks voor. Het hostel waar ik heen ging daar was Nicole ook dus hebben we samen wat gegeten en ging ik heerlijk mijn bed in. De volgende dag samen door naar het strand, mooie zonsondergang gezien en later nog sterren gekeken. Hier ben ik nu nog en straks ga ik weer proberen te surfen. Hopen op betere golven!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 26297

Voorgaande reizen:

03 Januari 2020 - 28 Augustus 2020

Zuid-Amerika & Canada

18 September 2018 - 16 April 2019

Australië

03 Oktober 2017 - 08 Juni 2018

Vrijwilligerswerk at Lesotho

08 Juni 2012 - 14 Augustus 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: