Najojo - Reisverslag uit Teyateyaneng, Lesotho van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu Najojo - Reisverslag uit Teyateyaneng, Lesotho van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

Najojo

Blijf op de hoogte en volg Veronique

24 Oktober 2017 | Lesotho, Teyateyaneng

Lieve allemaal,

Ik ben nu zo'n anderhalve week in Lesotho. De eerste week was de project coördinator naar Johannesburg voor een training over palliatieve zorg. Dus was ik alleen met Regina. We hebben de kleren uitgezocht die we gekregen hebben zodat we die kunnen verkopen om zo geld op te halen. Dat zijn we nu aan het doen en we verkopen goed! We hebben een vrouw bezocht die een beroerte heeft gehad en 4 jaar in bed heeft gelegen maar die nu loopt met een rollator. Ook hebben we alle assessments vernieuwd, die hebben we voor elke patiënt. Er waren ook problemen met een meisje die de school niet meer in mocht omdat ze de school fees niet had betaald. Ze is 14 jaar en ze zorgt voor haar 3 broertjes en zusjes. Haar vader is vorig jaar overleden en de moeder werkt in zuid Afrika. Social development zou voor haar betalen maar dat is het hele jaar nog niet gebeurd. Erg zielig allemaal ik wou dat ik meer voor ze kon doen. Maar ze houden van voetballen dus ga ik elke week met ze voetballen en training geven! We zijn naar de caves geweest waar we zagen hoe ze wonen in de grotten en die generatie op generatie word doorgegeven. Het is erg gezellig met de vrijwilligers en de doktoren. Zijn het weekend met zijn allen wat wezen drinken! Je merkt dat alles hier anders is dan bij ons, je doet je eigen was met de hand, je koopt stroom en als je niet optijd nieuwe koopt dat zit je zonder, in het weekend is er tussen 8 en 5 geen stroom, je moet de geiser aan zetten om warm te kunnen douchen en we hebben een huis muis. We hebben gif gekocht dus hopelijk vinden we hem optijd voordat hij gaat stinken. Het weer is hier echt heerlijk dus ik ga weer even van de zon genieten!

• 26 Oktober 2017 - 09:48

Tiny Willemse:

Hallo Veronique, leuk om je zo te kunnen volgen.Mooi wat je daar doet.Ben benieuwd naar je verdere verslagen.Lieve groet !