Weer thuis - Reisverslag uit Houten, Nederland van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Houten, Nederland van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Veronique

15 Juni 2018 | Nederland, Houten

Lieve allemaal,

Mijn laatste week in Lesotho en Johannesburg was koud! -1 in de nacht zonder een echte verwarming en goed geïsoleerde huizen.
Het was weer erg moeilijk om afscheid te nemen in Lesotho, want nu was het wel voor het echt. Ik heb zoveel leuke en lieve mensen ontmoet dat ik die echt ga missen, nouja die ik al mis nu. Maar gelukkig hebben we nu nog steeds contact via voice messages, dat is echt een super uitvinding, want als je video belt is de verbinding echt super slecht.
Ik had graag Jack (me paard) en Blackmen (de hond) mee naar huis willen nemen. Het zijn twee super lieve en makkelijke beesten, maar helaas is het veel inentingen en papierwerk.
Donderdag was ik weer terug bij Bafana en gingen we in de avond naar een straat race. Ik was dik ingepakt want het was koud, maar echt super leuk om een keer meegemaakt te hebben. De politie kwam wel nog langs maar je betaalt ze en ze rijden gewoon weer door. Dit hoef je in Nederland niet te proberen.
Op vrijdag in het vliegtuig naar huis. Alles is goed verlopen wel een erg lange nacht met weinig slaap.
Aangekomen op het vliegveld stonden me ouders, mijn broer met zijn vriendin en me neefje (die echt zat te kijken wie ben jij) en maartje me op te wachten. Super lief!!!!

Het was weer even raar dat we aan de rechterkant rijden. Thuis aangekomen hebben we gelijk de kleren uit me koffer in de was gedaan en wat niet in de was kon in de vriezer gelegd want ik wil echt maar dan ook echt geen bedwantsen hier thuis hebben. Dus ik hoop dat nu alles dood is.
In de avond ben ik een drankje gaan doen met me lieve vrienden. Super leuk om ze weer te zien!! Ik was wel moe maar als je gewoon de hele tijd doorgaat dan voel je niet dat je moe bent.
Ook heb ik me kast uitgeruimd, want ik heb echt teveel kleren en ik kon moeilijk dingen weggooien, maar nu ik weet dat het naar Lesotho gaat en goed aankomt is het veel makkelijker weg doen. Dus ik heb een hele doos die ik daar heen ga sturen.

Ik heb deze week met me manager om de tafel gezeten en ik mag volgens mij zolang naar Australië gaan als ik wil dus ik denk dat ik er toch maar 3 maanden van maak dan. Nog geen ticket geboekt maar eerst even een plan maken hoelang ik wil rondtrekken en hoelang ik wil vrijwilliggen.

Het is raar om weer in Nederland te zijn, maar toch voelt het weer alsof ik nooit weg ben geweest. Je word gelijk weer geleefd, je moet dit en dat. Ik denk dat wij nog echt veel van Afrika kunnen leren. Niet zo gehaast zijn, een praatje maken met mensen en er ook de tijd voor nemen, tevreden zijn met alle luxe dingen die wij hebben en de vakanties die wij hebben, de meeste mensen in Afrika hebben niet eens vakantie dagen die werken gewoon het hele jaar door 6 dagen en als ze vrij willen krijgen ze gewoon niet betaald. We hebben een goed verzekerings-systeem ook als je geen werk hebt krijg je alsnog een paar maanden betaald dat hebben ze daar niet en wij zeuren er alleen maar om omdat het niet gaat zoals wij willen of het niet genoeg is. We moeten blij zijn dat het er is, als hun geen werk meer hebben hebben ze ook echt helemaal geen inkomen.
Er is daar geen wasmachine, stofzuiger en vaatwasser en in de winter hebben ze geen verwarmingen en liggen ze onder 5 dekens met een koude neus, geen elektriciteit en zonder al deze dingen zijn de mensen in Afrika veel gelukkiger dan ons. Hoe kan dat?
Ik ben nu veel makkelijker geworden, van mij hoeft al die luxe ook niet het maakt toch niet gelukkig.

Ik ben super blij met deze ervaring ook al heb ik momenten gehad dat ik gillend naar huis wou, het heeft me echt doen inzien dat luxe niet gelukkig maakt! Ik hoop dat de mensen die dit lezen ook anders over dingen gaan nadenken en al die snufjes niet nodig hebben of het echt waarderen en er ook gelukkig mee zijn.

Dit was het even voor 3 maanden in september gaan ik gewoon verder met bloggen!!!

  • 15 Juni 2018 - 18:19

    Nicole :

    Topper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 797
Totaal aantal bezoekers 26327

Voorgaande reizen:

03 Januari 2020 - 28 Augustus 2020

Zuid-Amerika & Canada

18 September 2018 - 16 April 2019

Australië

03 Oktober 2017 - 08 Juni 2018

Vrijwilligerswerk at Lesotho

08 Juni 2012 - 14 Augustus 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: