Back in lesotho - Reisverslag uit Teyateyaneng, Lesotho van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu Back in lesotho - Reisverslag uit Teyateyaneng, Lesotho van Veronique Jongerius - WaarBenJij.nu

Back in lesotho

Blijf op de hoogte en volg Veronique

04 Juni 2018 | Lesotho, Teyateyaneng

Lieve allemaal,

Ik was dus weer terug bij het project in sironko. Weer een slechte beslissing. Ik had aan die jongen van het project gevraagd of hij het bed weer gesprayed had en hij zei dat dat niet nodig was. Ik zei van wel dus hij zei dat hij het ging doen. Toen ik daar was had hij het dus niet gedaan. Die avond wou ik gaan slapen wat zie ik een bedwants! Ik zei ik kan hier echt niet slapen dus legde ze zijn matras in hun woonkamer op de grond. Ik lig daar 5 minuten wat zie ik voorbij lopen een muis wat zie ik daarna lopen een dikke rat die de la naast mij in gaat. Ik kon daar dus echt maar dan ook echt niet slapen. Ze jaagde de rat naar buiten en ze pakten stoelen die ze tegen elkaar aanzette en legde het matras erop ook hadden ze wat kleren onder de deur gelegd zodat ze niet meer binnen konden komen. Ik was zo moe dat ik wel in slaap was gevallen. Wat hoor ik om 4 uur s ochtends.... Geknaag ik kijk in de la, ja hoor de muis is terug ik kon echt niet meer slapen. Uiteindelijk hadden ze wel gesprayed en ik heb dus ook mijn koffer moeten sprayen en 4 dagen dicht laten zitten. Sironko was mijn slechtste beslissing ooit!

Uiteindelijk weer aangekomen in kampala, want ik wou echt niet langer daar blijven. Ze lachten me ook gewoon uit over die rat en muis..... Na 4 dagen me koffer open gemaakt. Wat een lucht kwam eruit. Ik heb de dingen gewassen die ik nog aan wou gaan doen en de rest uitgehangen. Die zoon van waar ik verbleef vroeg over heel veel dingen wat is dit, wat is dit. Die hebben nog niet veel gezien. Wel super schattig. Ook vroeg hij nog waarom heb je zoveel kleren. Ja goeie vraag.... Dit was nog niet eens de helft van mijn kast. Oeps hahah maar ik laat hier wel veel kleren achter.
Ik ben weer naar kk beach geweest en ze herkende me nog allemaal. Die vriend waar ik verbleef werkt met de boten en waterscooters dus heb ik ook even een rondje gemaakt. Ook ben ik naar een strand in Entebbe geweest. Er was geen hond. Uiteindelijk kwamen er 3 mannen en ben ik met hun gaan zwemmen nouja hun hadden een life jacket aan. Hun waren met de auto vanuit Kampala gekomen dus ik kon mee terug rijden. Toen vroeg hij kan je rijden ik zo ja, oké dus jij rijd. Prima. Je kent me net 2 uur en je laat me al in je auto rijden.

Alleen de mensen zijn niet allemaal even slim. Ik had dus veel kleren gewassen en buiten opgehangen en gevraagd als het droog is haal je het dan binnen want ik ging naar die vriend in kk beach. Ik kom 2 dagen later terug liggen me kleren onder me deken nog nat. Het stonk dus als de malle. Ik was best geïrriteerd en toen zei hij nu moet je het weer opnieuw wassen. Ja daaaag! Super veel werk ik was er toen al 4 uur mee bezig. Gelukkig zei hij er is een man in het dorp met een wasmachine dus heeft hij ze daar even op een kort programma laten draaien. Toen op naar het vliegveld. Die zoon ging mee want hij was nog nooit op het vliegveld geweest. Ik kreeg dus voor de derde keer een visa voor 3 maanden voor zuid Afrika. Het werkt hier namelijk zo als je 3 maanden voorbij zijn ook al ben je in een ander land dan krijg je nog maar een week. Dus die vrijwilleger wil met haar ouders naar cape town en Krugerpark, maar zij heeft dus maar een week gekregen. Ze is naar de ambassade gegaan maar kreeg het niet en ik heb het dus weer gekregen en niet nodig. Ik heb er heel hard om moeten lachen maar het is echt heel lullig.

Aangekomen in Johannesburg ging ik naar koki. We hadden elkaar zoveel te vertellen en het was super koud!! Ik was voorbereid maar niet zo. Ik had een auto gehuurd dus de volgende dag ging ik in de auto naar Lesotho. Ik vertrok met zon in Johannesburg maar onderweg regen en toen ik bij de grens uitstapte was het echt koud. Ik heb er 5 uur over gedaan. Ik reed best door en volgens mij ben ik ook geflitst. Oeps.
Aangekomen bij het ziekenhuis ging ik de verpleegsters kamer in en stak ik me hoofd om de hoek en moest Mamosele gillen. Super schattig. Iedereen was blij om me te zien. Daarna ging ik naar mathapelo de patiënt waar ik altijd het haar van deed. En toen ik aan de andere kant van het hek liep zag ik Makoko staan. Ik gillen en Rabea die naast me liep schrok en toen rende Makoko en ik naar elkaar toe zoals in de film hahaha maar hij rende heel hard en ik niet want had van alles in me zakken.
Mathapelo zei de hele tijd ik droom, ik droom. Super lief! Haar dochter was ontslagen want ze had het licht aangelaten. Super domme reden. Nu heeft ze gelukkig een nieuw baan gevonden alleen werkt ze nu 7 dagen in de week voor 109 euro! Bizar hoe weinig ze krijgen voor zoveel dagen. Ze had dus wel haar excuses aangeboden bij haar oude baas maar hij nam haar niet terug. Nu was hij naar haar huis gekomen, want hij had zijn zaak moeten sluiten want het liep niet meer omdat zij er niet meer werkte. Net goed!

Ik heb alleen aan iets teveel mensen mijn nummer gegeven, want ze praten nu bijna elke dag tegen me. Het ergste is nog dat ze niks te vertellen hebben.... Iedereen die ik ontmoette vroeg om mijn nummer maar dat heb ik niet gegeven want ik ken ze niet en dan was hun antwoord maar zo leer je me kennen. Dus ik heb het alleen gegeven aan mensen die ik voor een paar weken ken, maar dat zijn er alsnog veel. Het is zo fijn om blackmen (de hond) en Jack (het paard) weer te zien. Ik wou dat ik ze mee naar huis kon nemen. Zaterdag zijn we naar de mountain gegaan en overdag is het hier mooi weer zonnetje 17 graden, maar s nachts -1. Dus ben nu super verkouden want het verschil met Oeganda was echt te groot.

Ik weet niet of ik het al vertelt had, maar in Oeganda zijn de wegen soms erg droog en dus is er veel opstuivend zand dus maken ze de wegen nat, maar als je niet door hebt dat ze langs komen en je zit in de taxi met het raam open dan word je helemaal nat. Dit is me dus twee keer overkomen hahaha

Nu nog even een paar dagen genieten met de mensen hier en donderdag nog een party party in soweto met bafana en dan vrijdag in het vliegtuig naar huis. Super raar dat die 8 maanden alweer voorbij zijn. Het voelt niet alsof ik zolang weg ben, want ik ben nu alweer allemaal afspraken aan het inplannen voor mijn eerste week thuis. Voor de mensen die het leuk vinden en tijd hebben ik kom zaterdag 9 juni aan op Schiphol om 14.40. Egyptair MS757 vanuit Cairo.

Ps. In September ga ik voor 2 maanden naar Australië vrijwillegen op een horse ranch! Dit is mijn laatste keer één jaar vrij dus moet ik het er even van nemen. Dus in de zomer even 2,5 maand werken voor Australië.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Actief sinds 30 Mei 2012
Verslag gelezen: 1114
Totaal aantal bezoekers 26317

Voorgaande reizen:

03 Januari 2020 - 28 Augustus 2020

Zuid-Amerika & Canada

18 September 2018 - 16 April 2019

Australië

03 Oktober 2017 - 08 Juni 2018

Vrijwilligerswerk at Lesotho

08 Juni 2012 - 14 Augustus 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: